Gelukkig nieuwjaar iedereen!! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Mike en Thijs - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar iedereen!! - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Mike en Thijs - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar iedereen!!

Door: Thijs en Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike en Thijs

11 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Na een aantal weken hard werken, hebben we onze eerste vakantie gekregen. De perfecte tijd om alles te ontdekken rondom de gebieden van de Southland en Fiordland.

Kerst hebben we samen gevierd met Alisha en haar familie in Invecargill. We arriveerde daar rond het middaguur. Na een korte introductie mochten we direct aanschuiven aan een grote tafel in een groot huis. Omdat ze in Nieuw-Zeeland maar één kerstdag vieren, hebben ze tweemaal per dag een diner. Een in de middag met familie en in de avond met vrienden. Na het heerlijke eten en diverse cadeaus, zijn we met z’n 3e vertrokken naar een vakantiehuis van de ouders van Alisha om daar de avond en nacht te brengen. Vroeg in de avond hebben we verse mosselen verzameld op het strand. Echter vielen de mossels dezelfde avond tegen doordat er nog veel zand in de mosselen aanwezig waren.

Na heerlijk geslapen te hebben zijn we met z’n tweeën vertrokken richting Clifden. In Cilfden hebben we 1.5 uur met één zaklamp door een lange maar smalle grot gelopen en gekropen. Het was een pittige wandeling met maar één zaklamp. Na de grot zijn we verder gegaan richting Manapouri. In Manapouri hebben we verschillende mooie wandeltochten gelopen en reden naar de eerste bergen en fjorden. In Manapouri hebben we twee dagen overnacht op een ‘free campingground’. Dit waren twee erg leuke nachten, waar we verschillende leuke mensen ontmoet hebben rondom het kampvuur. Voornamelijk de tweede nacht zal lang herinnerd blijven. De tweede nacht hebben we een Engelse en een Nieuw-Zeelandse jongen ontmoet. Zij zaten vol spannende verhalen en maakten erg leuke muziek op hun kleine gitaar.
De volgende dag stond er een cruise in het indrukwekkende Doubtfull Sound gepland. Na flink gespaard te hebben in Nederland konden we een ticket voor cruise veroorloven :D. Een heldere, warme dag hebben we tussen de ‘Fjorden’ gevaren. Doubtfull Sound maakt zichzelf bijzonder doordat er niemand woont, alleen te bereiken is per boot of helikopter en daar nog ongerepte natuur is.

Na de cruise zijn we vertrokken richting Milford Sound. We waren enthousiast over deze rit, omdat iedereen zegt dat dit de mooiste route is van heel Nieuw-Zeeland. Met een strakblauwe lucht, de zon en 24 graden reden we Milford Sound tegenmoet. Schitterend! Wat je daar ziet is nauwelijks te verbeelden met foto’s laat staan met woorden. Milford Sound is een erg klein plaatsje waar alles gericht is op toerisme. Om Milford Sound van dichtbij te bekijken, hebben gekozen voor een combiticket cruise en kajak te boeken. Voor de overnachting hebben we deels terug moeten rijden richting Te Anau. Tijdens de tocht terug richting Te Anau zagen we de temperatuur meter van de auto heen en weer gaan. Om van Milford Sound naar Te Anau te gaan moet je door een lange tunnel die dwars door een grote berg gaat. Voor de tunnel moesten we wachten voor het rode verkeerslicht en daar zagen we al wat rook uit de motorkap komen. Het verkeerslicht sprong op groen en de temperatuur meter was weer gezakt naar zijn normale niveau. In de tunnel sloeg de meter direct weer omhoog en kwam er veel rook onder de motorkap vandaan. We waren nog nooit zo blij om het ‘licht aan het einde van de tunnel te zien’. Nadat we (gelukkig) eindelijk uit de tunnel waren hebben we onze auto direct aan de kant gezet en kwam er nog meer rook onder de motorkap vandaan. Eenmaal de motorkap opengemaakt te hebben zat de gehele motor onder met koelvloeistof. De radiator was kapot. Met geen telefoonsignaal boven op de berg hebben we de noodtelefoon moeten gebruiken van de tunnel om contact te zoeken met de verzekering. Zij hebben ons na 2,5 uur wachten opgehaald en in Te Anau afgezet bij de garage.

In dit dorp hebben ook de nacht door moeten brengen. De campings zaten allemaal vol, maar door ons zielig verhaal hebben we toch nog een klein plekje gras weten te veroveren, waar we onze tent mochten opzetten.
Onze goed geplande trip leek in duigen te vallen. Omdat de monteur al had laten weten wanneer de gehele radiator vervangen moet worden, dit minimaal 1 week zal duren omdat alles gesloten was met oud en nieuw. De excursie in Milford Sound en het vieren van oud en nieuw in Queenstown zouden dus niet door kunnen gaan…

Na de overnachting op de camping zijn we in ochtend teruggelopen naar de garage. En ja hoor, de gele radiator moest vervangen worden. Maar gelukkig had hij nog wel een tweedehandse radiator gevonden. Doordat er een pinlimiet op de bankpassen zit hadden we maar net genoeg geld om alles af te reken. De kosten liepen echter op tot $962. Tot onze verbazing werd onze reis met de takelwagen van $500 betaald door de verzekering. (We weten nog steeds niet waarom). Na dit avontuur hebben we onze weg kunnen vervolgen en zijn we teruggereden naar Milford Sound waar we onze excursie alsnog konden doen, doordat deze verzet was. Echter hebben we de kajak en cruise in de stromende regen gehad. Maar dit is normaal in Milford Sound omdat het 320 dagen in het jaar regent. Rond Milford Sound hebben we ook verschillende supermooie wandeltochten gemaakt. Lake Marian is de mooiste van allemaal!

Tot zover de ervaringen in South- en Fjordland. Tijd voor NYE! Dit hebben we samen gevierd met Alisha in Queenstown. Alisha heeft familie in Queenstown wonen. Daar hebben we gelukkig ook kunnen slapen. Alle hostels en campings zaten 3 maanden voor NYE al vol. Na een gezellig avond zijn we wakker gemaakt om een gebakken eitje te eten geserveerd door Alisha. Een top afsluiter van onze week vakantie.

Het eerst volgende weekend (07-01-2017) hebben we doorgebracht in ‘The Catlins’. Dit was een trip door het meest zuidelijkste gedeelte van Nieuw-Zeeland. We zijn gestart in Nugget Point. Daar hebben we een korte wandeling gemaakt naar een vuurtoren en een prachtig uitzicht. Vervolgens hebben de reis voortgezet en zijn we bij verschillende prachtige watervallen terecht gekomen, waar dit gebied bekend om staat. Na een nacht op een camping te hebben doorgebracht zijn we doorgereden naar het meest zuidelijkste punt van het zuidereiland genaamd; Slope Point. Na enkele wandelingen naar de meest mooie en interessante uitkijkpunten zijn we terug naar huis gereden. The Catlins is een prachtig en bosrijk gebied waar we mooie momenten hebben beleefd.

Cheers,
Thijs en Mike

• 11 Januari 2017 - 13:02

Tante Dinie:

Wat een prachtig avontuur, dit nemen ze jullie nooit meer af. Super. Hopelijk krijgt jullie auto niet nog meer kuren. En natuurlijk voor jullie alle twee een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar. De start is in elk geval super!

• 11 Januari 2017 - 21:58

Hoi Thijs en Mike.
    Een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie beiden.

• 12 Januari 2017 - 10:16

• 12 Januari 2017 - 10:25

Hoi Thijs en Mike.
    Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken en wat ontmoeten jullie veel nieuwe mensen daar. Van die auto is iets minder maar met flink wat dollars minder kunnen jullie weer verder rond karren. Geniet nog van al het moois wat er op jullie pad gaat komen en vergeet ook niet om nog een beetje te werken daar. Veel succes ook met jullie stage nog.
    Groetjes uit Dommelen van Tante Lenie en Ome Jack.

• 13 Januari 2017 - 18:19

Opa En Oma Schellens:

Hallo Mike en Thijs
    Fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden en zo ons mee laten genieten van jullie geweldig avontuur en mooie verhalen over de natuur en uitstapjes. Opa zou wel een wandeling daar met jou willen maken. Wij zijn super blij dat jullie zo genieten.
    Heel veel groetjes en liefs van opa en oma. Dikke kus xxx

• 14 Januari 2017 - 12:24

Wim En Marjo:

Hé Mike en Thijs
    Wauw wat een super verslag van jullie geweldige mooie belevenissen. Geweldig wat jullie daar allemaal zien en meemaken. Momenten en ervaringen voor de rest van jullie leven die jullie nooit meer zullen vergeten. Héérlijk om te horen dat jullie zo genieten. Jullie hebben het ook verdiend en hier hard voor gewerkt. Jullie boffen ook maar met die Alisha daar! Blijf ervan genieten en doe wat jullie graag willen doen ( dan straks maar weer een extra tuintje in Nederland ) Hoop dat jullie stageopdracht net zo goed gaat als deze geweldige avonturen! Succes en veel plezier met het volgende avontuur!
    Heel veel groetjes xxx